Loading...
Please wait, while we are loading the content...
समाजिक, सांस्कृतिक परिपेक्ष्य में संज्ञान एवं अधिगम
Content Provider | SCERT Chhattisgarh |
---|---|
Author | मिश्रा, यू.एस. अधिकारी, पी. के. Kispotta, Pushpa प्रधान, प्रकाश किस्पोट्टा, पुष्पा Pradhan, Prakash Adhikari, P. K. Mishra, U. S. |
Description | यह पुस्तक राज्य शैक्षिक अनुसंधान और प्रशिक्षण परिषद, छत्तीसगढ़, रायपुर द्वारा प्रकाशित की गई है और प्रारंभिक शिक्षा में पत्रोपाधि करने वाले प्रशिक्षु शिक्षकों के लिए अभिप्रेत है। इस पाठ्यपुस्तक का नाम है 'सामाजिक, सांस्कृतिक परिप्रेक्ष्य में संज्ञान एवं अधिगम: द्वितीय वर्ष'। इस पाठ्यपुस्तक में शिक्षा और ज्ञान, बचपन और सामाजीकरण, शिक्षा, विद्यालय तथा समाज, विद्यालय के शुरूआती समय के दौरान अधिगम एवं शिक्षण, शिक्षण और अधिगम की विधियाँ, शिक्षार्थी और अधिगम-केंद्रित उपागम, अधिगम शिक्षण अधिगम प्रक्रिया का प्रबंधन,सुविधा वंचित शिक्षार्थियों हेतु संदर्भित अधिगम प्रक्रिया, निर्धारण तथा मूल्यांकन के आधार, रविन्द्रनाथ टैगोर, महर्षि अरविन्द, महात्मा गाँधी एवं स्वामी विवेकानन्द के बारे में शिक्षा दिया गया है। This book is published by State Council of Educational Research and Training, Chhattisgarh, Raipur and is intended for trainee teachers pursuing a degree in elementary education. The name of this textbook is 'Samajik, Sanskrutik Pariprekshya mein Sangyan evam Adhigam: Dvitiya Varsha'. This textbook covers education and knowledge, early childhood and socialisation, education, school and society, learning and teaching during the early stages of school, methods of teaching and learning, learner and learning-centred approach, management of teaching-learning process, learning and disadvantaged learners. The learning process, the basis of assessment and evaluation, has been taught about Rabindranath Tagore, Maharishi Aurobindo, Mahatma Gandhi and Swami Vivekananda. |
File Format | |
Language | Hindi |
Publisher | State Council of Educational Research and Training Chhattisgarh |
Publisher Date | 2018-01-01 |
Publisher Place | Raipur |
Requires | PDF viewer Plugin |
Access Restriction | Open |
Subject Keyword | विद्यालय के शुरूआती समय के दौरान अधिगम एवं शिक्षण निर्धारण तथा मूल्यांकन के आधार रविन्द्रनाथ टैगोर, महर्षि अरविन्द, महात्मा गाँधी, स्वामी विवेकानन्द शिक्षार्थी और अधिगम-केंद्रित उपागम Education and Knowledge: Understanding of Multiple Perspectives SCERT Chhattisgarh D.El.Ed. Study Material अधिगम शिक्षण अधिगम प्रक्रिया का प्रबंधन The facility is a contextual learning process for disadvantaged learners Diploma in Elementary Education बचपन और समाजीकरण शिक्षा और ज्ञान : विविध परिप्रेक्ष्यों की समझ During The Early Part of the School, Learning and Teaching Methods of Teaching and Learning सुविधावंचित षिक्षार्थियों हेतु संदर्भित अधिगम प्रक्रियाएं Rabindranath Tagore, Maharishi Arvind, Mahatma Gandhi, Swami Vivekananda D.El.Ed. Textbook Management of Teaching-Learning Process शिक्षा, विद्यालय तथा समाज : अन्तर संबंधी पड़ताल D.El.Ed. Book शिक्षण और अधिगम की विधियाँ Basis of determination and assessment Childhood and Socialization Education, School and Society: Interrelational Investigation Learners and Learning - Focused approach Chhattisgarh State Board Study Material CG Board Study Material Study Material for Chhattisgarh |
Content Type | Text |
Educational Framework | State Council of Educational Research and Training Chhattisgarh |
Educational Role | Student Teacher |
Educational Use | Reading Classroom Self Learning Problem Solving |
Time Required | P10M |
Education Level | Class I Class II Class III Class IV Class V Class VI Class VII Class VIII |
Resource Type | Book Teacher Training |
Subject | Elementary Education |